Specialty Coffee Association

IRAN
 

ده اشتباه رایج مدیران رستوران و کافی شاپ در مدیریت نیروی انسانی *


ده اشتباه رایج مدیران رستوران و کافی شاپ در مدیریت نیروی انسانی *

کشور عزیز ما ایران در تمامی زمینه ها دارای تنوع و گوناگونی های جذابی می باشد . از تنوع آب و هوایی در نقاط مختلف گرفته تا تفاوتهای فرهنگی و قومی . هر کدام از این تفاوتها، بسیار چشمگیر و نشانگر وسعت و عمق گستردگی فرهنگی در کشور ما بوده که به نوع خود در جهان منحصربفرد می باشد .
مسلماً مدیران ما با توجه به اینکه در چه منطقه و فرهنگی رشد یافته  و چه نوع آموزشهایی در زمینه مدیریت نیروی انسانی دیده اند، عملکرد متفاوتی در نحوه مدیریت و برخورد با پرسنل خود دارند .
ما با تحقیق و بررسی عملکرد تعدادی از مدیران فعال در زمینه غذا و نوشیدنیها به مواردی برخوردیم که میتوان با تصحیح این موارد ، از افت کیفی کار نیروی انسانی جلوگیری کرد.
 
ما این موارد را در ده گروه برای شما طبقه بندی کردیم .
 
  • اشتباه اول : ارجعیت سختگیرانه قوانین رایج محل کار نسبت به ارزشهای انسانی نیروی کار.
هرچه یک سازمان ( رستوران ، کافه و ... ) کوچکتر باشد ، مسلماً اشتباهات بیشتری در آن صورت میگیرد . مدیر می بایست همواره با تعیین قوانین و اجرای آنها ، چارچوب صحیحی برای اجرای امور فراهم سازد . در تعیین این قوانین همواره می بایست به این نکته توجه داشت که ارزشها و حرمت نیروی انسانی حفظ شود. وضع قوانینی که باعث می شود خلاقیت افراد کاهش یابد و کارمندان شما تبدیل به آدم آهنی شوند مناسب نمی باشد .
 
  • اشتباه دوم : کمبود گفت و گو
در بسیاری از شرکت های کوچک و بزرگ برقراری ارتباط و گفتگوی کلامی سالم و کامل بعنوان کلید موفقیت محسوب می شود .
این قضیه در صنایع خدماتی " غذا و نوشیدنی " نیز به این دلیل بسیار مهم می باشد که عمده تلاش ما بر این است که حداکثر رضایت را در کمترین زمان به مشتری انتقال دهیم که عامل ارتباطات کلامی بسیار حائز اهمیت است.
 
  • اشتباه سوم : گوش ندادن به صحبت کارمندان
مدیر باهوش می بایست شنونده بسیار قابلی در مقابل کارمندان باشد.  برای مدیریت موفق دانستن نیازها و نگرانیهای نیروی انسانی الزامی می باشد .
 
  • اشتباه چهارم : احساس مرجعیت و کلید دار تمامی مشکلات بودن
یک مدیر باهوش تلاش نمی کند که با توجه به توانایی های شخصی تمامی مشکلات را حل کند .
استخدام افراد با تجربه در حوزه های متفاوت و انتقال مسئولیت باعث می شود ، فشار مدیریت از روی دوش مدیر برداشته شده و همچنین از تواناییهای دیگر افراد تیم استفاده بهینه شود .
مدیر آگاه متوجه است که او تنها مسیر انجام کارها نمی باشد و می بایست نیروی انسانی را به کار گروهی هوشمندانه سوق دهد.
 
  • اشتباه پنجم : نگاه متمرکز به نکات منفی 
مدیری که همواره نگاهش متمرکز به مسائل منفی میباشد به پیشرفتهای مثبت توجهی ندارد مسلما به موضوع تشویق و تنبیه در زمانهای مناسب توجهی نکرده و این موضوع باعث افت کیفیت کارمندان می شود . کارمندانی که تحت نظر  این مدیر کار می کنند همواره فاقد انگیزه لازم بوده و همیشه دنبال شغلی در محیطی مثبت می گردند.
 
  • اشتباه ششم : عدم قبول مسئولیت
یکی از اشتباهات فاحش مدیریتی سرزنش مستقیم کارمندان و عدم قبول مسئولیت اشتباهاتی است که تحت مدیریت شخص مدیر صورت گرفته است . مسئول بودن به این معناست که شخص مدیر مسئولیت تمامی نتایج مثبت و منفی صورت گرفته را بعهده دارد .
 
  • اشتباه هفتم : جانبداری و استثنا قائل شدن
وقتی یک مدیر کارمند خاص و یا به قولی سوگلی دارد و به آن کارمند به شکل متفاوتی نسبت به دیگر کارمندان توجه میکند،  این مدیر اعتبارش را در منظر دیگر کارمندان از دست می دهد و باعث افت کیفی کارگروهی می شود .
 
  • اشتباه هشتم : اعتماد کورکورانه
مدیر آگاه میداند که گروه نمی تواند بدون آموزش و استراتژی دقیق به هدفش برسد بر همین اساس ، مدیر لایق زمان مناسبی را همواره برای شفاف سازی برنامه ها برای گروهش در نظر میگیرد . هرچه زمان بیشتری را به توجیه کارمندانمان بپردازیم نتیجه بهتری حاصل می شود .
اعتماد کوکورانه به افراد برای به نتیجه رساندن برنامه ها گروهی ، بسیار خطرناک است . مدیر آگاه مطمئن می شود تمامی افراد تیم به اهداف گروه آگاهند و مسیر رسیدن به اهداف را بخوبی می شناسند .
 
  • اشتباه نهم : عدم استفاده از تکنولوژی 
مدیر دانا برای مدیریت نیروی انسانی از آخرین دستاوردهای تکنولوژی استفاده می کند.
 
  • اشتباه دهم : تغییر ناپذیری
با توجه به شرایط موجود محیط کسب و کار و تغییرات زیادی که در حوزه های متفاوت صورت میگیرد ، مدیریت خشک و متکی به ایده های قدیمی اشتباه بزرگی است .
تلاش برای پیدا کردن راهکردهای جدید و هماهنگی این عوامل با محیط کار از وظایف مدیر می باشد ، که ما امروزه اصطلاحاً کلمه " به روز " را برای اطلاق به این نوع  مدیر به کار می بریم . " مدیر به روز " به شخصی اطلاق می شود که محیط کارش را با تغییرات اجتماعی ، اقتصادی و ... هماهنگ می سازد .
 
 
 
با آرزوی موفقیت و هماهنگی هرچه بیشتر ما بین مدیران و کارمندان که مسلماً نتیجه اش چیزی جز رضایت مشتری نخواهد بود .
 
خانه قهوه تخصصی ایران / رضا حواله دار