Specialty Coffee Association

IRAN
 

چطور یک فنجان قهوه می تواند به شما کمک کند تا اضطراب را کاهش، از افسردگی جلو گیری و حافظه تان را تقویت کنید.


چطور یک فنجان قهوه می تواند به شما کمک کند تا اضطراب را کاهش، از افسردگی جلو گیری و حافظه تان را تقویت کنید.

قهوه خورهای حرفه ای به خوبی از ارزشهای پنهان این نعمت الهی آگاهند. من هم به این نوشیدنی علاقه مندم  و به طور مستمر و متعادل قهوه می نوشم . من معمولا 2 فنجان قهوه در روز را  با فاصله زمانی 2 تا 3 ساعت می نوشم . تجربه به همه ما قهوه خورها ثابت کرده خوش خلقی نسبت مستقیم با نوشیدن قهوه در زمانهای مناسب دارد و همچنین قهوه برای من مانع پیشرفت سردردها مزمن می گردد. البته در اینکه کافئین می تواند کیفیت روحی افراد را بهبود ببخشد شکی نیست ولی این موضوع چگونه صورت می گیرد .آیا این موضوع بخاطر فرایند شمیایی درون بدن ماست و یا  فقط به دلیل لذتی روحی و روانی است که ما از نوشیدن قهوه در کنار دوستان و آشنایان می بریم؟ 
 
در طی مطالعات جدید، گروهی از دانشمندان بین المللی به مطالعه این موضوع پرداخته اند. مطالعات دانشمندان پرتغالی ، برزیلی و امریکایی بر روی موشها صورت گرفت ، در این بررسی محققان متوجه شدند موشهایی که به آنها کافئین داده شده نسبت به موشهایی که به آنها کافئین داده نشده بهتر می توانند در شرایط بحرانی با استرسها کنار آیند.
 دانشمندان در این پروژه تحقیقاتی متوجه شدند که کافئین علاوه بر بلوکه کردن گیرندهای ادنوزین که وظیفه اصلی شان فعال کردن فرایند خواب است، می توانند گیرندهای مرتبط به تولید استرس را نیز کنترل کنند و این موضوع به کاهش بی حوصلگی و مشکلات حافظه کمک می کند.
رود ریگرز کونیا، استاد دانشگاه کوئینبرا (پرتغال) در این گزارش اعلام کرد : کاری که کافئین می کند این نیست که باعث بهبود کارکرد سیستم بدن شود بلکه کاری که می کند این است که از بد کار کردن بدن جلو گیری می کند ، پس می شود گفت که بیشتر از بدتر شدن جلو گیری می کند تا بهبود بدن .
 
استرس در واقع یک موهبت الهی است که باعث می شود انسان در چالش های پیش آمده به رقابت بپردازد.  بر این اساس تلاشش را افزون کند و چه بسا گاهی اوقات استرس باعث موفقیت ما می شود . اگر چه در مدت طولانی می تواند تاثیر مخرب در روند کار کرد بدن داشته باشد . مثلا بی خوابی ، چاقی مفرط و اختلالات روانی از نتایج استرس طولانی مدت می باشد. 
 
در این پروژه تحقیقاتی ، آب مصرفی برخی از موشها را با کافئین ادغام کردند و به برخی دیگر آب آشامیدنی معمولی دادند . هر دو گروه از موشها را جداگانه در شرایط استرس زا قرار دادند ، شرایطی مثل محل خواب مرطوب ، محل زندگی مشترک با دیگر موشهای غریبه ، محدودیت  آب و غذا ، حمام آب سرد و قرار دادن قفس در شیب 45 درجه بود . دانشمندان دریافتند فقط موشهایی که رژیم غذایی حاوی کافئین را مصرف نکردند، استرس مشهودی را در رفتارهای خود تجربه می کردند. آقای کونیا همچنین اذعان داشت در آینده  ادامه این مطالعات  بر روی انسان صورت خواهد گرفت و همینطور احتمال تولید داروهایی به منظور هدف قرار دادن گیرندهای ادنوزین جهت کاهش دادن عواقب مزمن  استرس بر روی عملکرد مغز تحت بررسی می باشد .  
 
 
کوروش اشکبوس