لاکین
کافی، زنجیره پرطرفداری که در چین فروش بیشتری نسبت به استارباکس دارد، این کافی شاپ ها قصد دارند در ایالات متحده گسترش یابند.
چهار سال پیش، لاکین کافی پس از اعتراف به بزرگنمایی فروش خود به میزان بیش از 300 میلیون دلار، از فهرست " نزدک " حذف شد. این رسوایی باعث ایجاد بحرانی شد که 1.3 تریلیون دلار از ارزش سهام را به خطر انداخت، زیرا ناظران تصمیم گرفتند قوانین سختگیرانهتری را برای حسابرسی شرکتهای چینیِ فهرستشده در بورس آمریکا اعمال کنند.
برای
ناظران مستقر در ایالات متحده، داستان در همان نقطه به پایان رسید. اما لاکین کافی
در بازار داخلی چین دوباره موفق شد. تا سال 2022، تعداد فروشگاههای لاکین از شعب
استارباکس در چین پیشی گرفت. سپس در سال 2023، لاکین گزارش داد که درآمد سالانهاش
به 24.9 میلیارد یوان (3.48 میلیارد دلار) رسیده است، که از درآمد استارباکس در
چین، حدود 3.16 میلیارد دلار، فراتر رفت. (درآمد لاکین شامل 30 شعبه در سنگاپور
نیز میشود.)
و
اکنون، طبق گزارش فایننشال تایمز که به نقل از منابع آگاه منتشر شده، ممکن است لاکین
در حال برنامهریزی برای ورود به بازار ایالات متحده باشد. گفته میشود که لاکین
قصد دارد نوشیدنیهای خود را با قیمت 2 تا 3 دلار عرضه کند و در شهرهایی با جمعیت
زیاد دانشجویان و گردشگران چینی، مانند نیویورک، فعالیت خود را آغاز نماید.
لاکین
کافی در پاسخ به درخواست فورچون برای اظهار نظر، واکنشی فوری نشان نداد. این شرکت
قرار است گزارش درآمد سهماهه خود را در تاریخ 30 اکتبر منتشر کند.
بازگشت
لاکین
چه لاکین
کافی به ایالات متحده گسترش یابد یا نه، این برند از زمان رسوایی حسابداری توانسته
وضعیت خود را بهبود ببخشد. در آن زمان، تحلیلگران اشاره کردند که این رسوایی
تأثیر چندانی بر محبوبیت این برند در میان مشتریان چینی نداشته است.
کمپینهای
بازاریابی هوشمندانه به تقویت تصویر برند کمک کردند. در سال 2022، ایلین گو، اسکیباز
نمایشی متولد آمریکا و ستاره المپیک زمستانی پکن، را به عنوان چهره تبلیغاتی جدید
خود انتخاب کرد. سپس، در سال گذشته، این برند با Kweichow Moutai، یک برند مشروبات الکلی، همکاری کرد تا نوشیدنیای با طعم بایجو
(نوعی نوشیدنی الکلی چینی) عرضه کند. این محصول در شبکههای اجتماعی چین بهشدت
وایرال شد.
به
نظر میرسد لاکین اکنون قصد دارد در سطح جهانی گسترش یابد. این شرکت در حال حاضر
حداقل 30 فروشگاه در سنگاپور دارد. رسانههای چینی در ماه آگوست گزارش دادند که لاکین
در حال بررسی گسترش بیشتر به آسیای جنوب شرقی و همچنین ایالات متحده است، که ممکن
است بهزودی در سهماهه چهارم امسال آغاز شود.
رقابت
نزدیک کافههای تخفیفی
در
تعقیب لاکین، یک برند تخفیفی دیگر به نام کوتی کافی (Cotti Coffee) نیز
به سرعت در حال رشد است. کوتـی توسط لو ژنگیائو و جنی چیان، بنیانگذاران لاکین
کافی، تأسیس شد که پس از رسوایی حسابداری از این شرکت اخراج شده بودند. کوتـی
رویکردی تهاجمیتر در گسترش جهانی اتخاذ کرده و اکنون در 28 کشور و منطقه از جمله
کره جنوبی، اندونزی و هنگکنگ شعبه دارد. این برند هفته گذشته دَههزارمین فروشگاه
خود را در دوحه، قطر افتتاح کرد.
مشکلات
استارباکس در چین
موفقیت
لاکین و کوتـی، ضرر استارباکس را در پی داشته است. چین همواره یکی از بازارهای
کلیدی رشد برای استارباکس بوده، زیرا مصرفکنندگان شهری چینی به خرید قهوههای
(نسبتاً گرانقیمت) این برند علاقهمند بودند.
با این حال، فروش استارباکس در چین دچار رکود شده است. در آخرین گزارش مالی، این شرکت اعلام کرد که فروش فروشگاههای مشابه در چین، دومین بازار بزرگ آن، 14٪ کاهش یافته است. این شرکت محیط کلان اقتصادی و فضای رقابتی را دلیل عملکرد ضعیف خود در چین دانست.
در
مقیاس وسیعتر، استارباکس در آخرین سهماهه 9.1 میلیارد دلار درآمد گزارش کرد که
نسبت به دوره مشابه سال قبل 3٪ کاهش یافته است. اخیراً، این شرکت مدیرعامل لاکسمان
ناراسیمان را برکنار کرده و برایان نیکول، مدیرعامل سابق چیپوتل، را جایگزین او
کرده است. نیکول، پس از تصدی این سمت، تغییراتی در تیم رهبری ایجاد کرده و تمرکز
خود را بر تجربه مشتری و کاهش زمان انتظار در شعب آمریکا گذاشته است.
رضا حواله دار