Specialty Coffee Association

IRAN
 

در کافی شاپ ما اینترنت رایگان نداریم... لطفا با هم گفتگو کنید و تصور کنید در سال 1995 میلادی هستید


در کافی شاپ ما اینترنت رایگان نداریم... لطفا با هم گفتگو کنید و تصور کنید در سال 1995 میلادی هستید

هات بلک کافی در مرکز شهر تورنتو

«هات بلک کافه[1]» در مرکز شهر تورنتو ، انواع شیرینی درجه یک به شکل کیک های گردویی همراه با خشخاش و لیمو ، مافین های شکلاتی همراه با میوه های استوائی و... را سرو مینماید.

اما نقطه نظر آقای «جیمسون بینن استاک» رئیس « هات بلک » درباره ارائه سرویس اینترنت کمی متفاوت از سایر کافه هاست ایشان میگوید: شما میتوانید از قهوه های عالی و نوشیدنی های خاص لذت ببرید ولی لطفا از ما درخواست اینترنت نفرمایید! این مغازه سال گذشته بدون Wifi بازگشایی شده است با این نیت که مشتریان با یکدیگر گفتگو کنند بجای اینکه مدام مشغول لپ تاپ باشد.

او ادامه میدهد: ما درباره یک موج اجتماعی خلاق صحبت میکنیم. ما یک وسیله جهت تعاملات انسانی هستیم نه صرفا ارائه دهنده کالا.

در حالیکه هات بلک نخستین کافه عمومی بدون Wifi نیست، کارشناسان این صنعت معتقدند اینچنین مغازه ها در اقلیت هستند و جلب مشتریان جدید و گذری برایشان دشوار است.

«بینن استاک» میگوید: سفرهای متعددی انجام داده و در طول 15 سال اقامت در اروپا دریافته است که این راه میتواند ما را به نتایج اجتماعی خوبی هدایت کند. او مدعی نیست که رویکردی منحصر بفرد و انقلابی دارد اما آن را راه حلی برای جامعه ای میداند که دنیای مجازی که در آن غرق شده، هدایتش میکند و مردم به ندرت ارتباط چهره به چهره با یکدیگر برقرار میکنند.

در ابتدا مشتریان از این اتفاق شگفت زده میشوند و معمولا میگویند: «منظور شما چیست که Wifi ندارید؟»

«بینن استاک» افزود: این یک کمپین است میان علاقمندان این طرح و مخالفان آن. (تنها 4 نفر از 28 مورد بررسی شده به نبود Wifi اعتراض داشته اند)

هات بلک با 58 نفر ظرفیت، اخیرا توانسته توجه رسانه های خبری کانادا را برای روش متفاوتی که دارد، با انتشار مقاله ای در"Globe and Mail" و مصاحبه با Canadian Broadcasting Crop به خود جلب نماید.

در حالیکه مبنای کسب و کار بر سرو مشتری بیشتر در کافه میباشد، «بینن استاک» معتقد است: نبود Wifi باعث میشود که مشتریان زمان کمتری را در کافه صرف کنند ولی همان زمان را به تعامل و گفتگو با یکدیگر میگذرانند که شور و غوغای جالبی را در محیط ایجاد میکند.

کافی شاپهای دیگری نیز سیاست No Wifi را در پیش گرفتند و با استفاده از مبلمان راحت و میزهای باریک که امکان استفاده از لپ تاپ را به حداقل میرساند، در این راستا یک گام پیش رفتند.

«کارولین بل» مالک «کافه گرامپی» میگوید: ارائه Wifi فقط در شعبه «گرین پوینت» در بروکلین اجرا میشود که فضای بزرگتری دارد برای مشتریانی که تمایل به انجام کارهایشان در کافی شاپ دارند. این کافه در 7 شعبه دیگر خود در نیویورک ارائه سرویس Wifi ندارد.

«الکس م.ساسکایند» دانشیار مدیریت غذا و نوشیدنی مدرسه مدیریت هتلداری در دانشگاه «کورنل» معتقد است نبود  Wifi یک ضرر است. مشتریان امروزی طبق عادت، انتظار دارند سرویس Wifi موجود باشد و نبود آن، آنها را شگفت زده خواهد کرد.

او میگوید: دلیل اکثر مردم برای رفتن به کافی شاپ همین استفاده از سرویس Wifi است.

موضوع پایان نامه «رُز ک. پوزوس» از دانشجویان کالج سوارتمور پنسیلوانیا در سال 2015 «جامعه پذیری شهری» بود و فرضیه آن این بود که: تنها در کافی شاپ نشستن با یک لپ تاپ لزوما به معنی ضد اجتماع بودن نیست.

ایشان در پایان نامه خود نوشت: مردم همچنان رفتن به کافی شاپ را به تنها ماندن در خانه یا محل کار ترجیح میدهند و این موضوع نشان میدهد که مردم برای رفتن به کافی شاپ یک دلیل اجتماعی دارند حتی اگر نخواهند مستقیم با دیگران در تعامل باشند.

ایشان اضافه نموده: بعضی کافی شاپ های دیگر مانند «بلو باتلز کافی» میدانند که نبود Wifi مانع از آمدن افراد با لپ تاپ نخواهد شد. برخی کافی شاپ ها برای بازداشتن واقعی مشتریان از اینکار، محوطه لپ تاپ آزاد را ایجاد کرده اند.

«جردن مایکل من» موسس «اسپراج مدیا نتورک»، که معمولا درباره اخبار قهوه و فرهنگ مینویسد، گفته: برخی مشتریان فقط به اینترنت رایگان فکر میکنند و حتی قهوه شان را کامل نمینوشند.

قطع سرویس Wifi رویه فروشگاه های زنجیره ای قهوه مانند استارباکس نخواهد بود و افزود: هات بلک قطعا جزو اقلیت ها خواهد بود.

او معتقد است ارائه Wifi در بیشتر کافی شاپ ها مانند قراردادن یک صابون زیبا در سرویس بهداشتی یا در نظر گرفتن محل بازی کودکان است، این امکان، ضرورت یا قانونی برای افتتاح یک کافه  نیست ولی مشتریان را شاد میسازد و باعث میشود کافی شاپ شما را بیشتر شبیه خانه خود احساس کنند.

مرجان بستان بان

خانه قهوه تخصصی



[1] Hot Black Coffee