اگر شما فردی هستید که اخبار سیاسی جهان را دنبال می کنید , حتما از داستان دستگیری خانم منگ وانژو مدیر فروش شرکت هواوی در ونکوور کانادا مطلع هستید .
متقابلا چینی ها با دستگیری چند کانادائی به جرم های متفاوت این بازی سیاسی را تا حدی به تساوی کشیدند.
طبیعی است که کام هر دو طرف تلخ شد , مخصوصا مردم عادی این کشورها که در این بین قرار نبود چیزی گیرشان بیاید.
البته این کشمکش سیاسی برای سایز درشت این کشورها قابل توجه نبود ,ولی برای اینکه این موضوع کاملا از اذهان عمومی دو کشور پاک شود , دستور داده شد که هر دو طرف دهانشان را با Tim bit پیراشکی کوچولو کانادائی و Maple macchiato قهوه با شیر و شیره درخت میپل , شیرین کنند
اولین شعبه تیم هورتونز در میدان اصلی شهر شانگهای چین افتتاح گردید.
مشتریان در صف انتظار می خندند و با هم سر این موضوع که باید برای خرید قهوه در این صف طولانی باشند , شوخی می کنند.
سال گذشته , امتیاز جهانی فروشگاه های زنجیره ای قهوه Tim Hortons کانادا توسط غول صنعت فست فود جهان Burger King خریداری شد .
برگر کینگ با 1500 شعبه در منطقه خود را آماده می کند با فروش قهوه بصورت تخصصی رقیبی جدی برای استارباکس باشد .
نکته جالب اینجاست که شرکتهای زنجیره ای دقیقا مدل کسب قدیمی خود را در چین پیاده نمی کنند , آنها برای حضور موفق در چین , نیاز به ارائه مدل کسب متفاوتی نسبت به شعب خود در امریکا و کانادا دارند.
بطور مثال , بزرگترین شعبه استارباکس در جهان در شهر شانگهای چین در قرار دارد , همچنین غول پیتزای جهان Pizza Hut با سرو انواع استیک , پاستا و انواع دسرها تفاوت های زیادی با شعبات امریکائی خود دارد .
حتما می پرسید چرا ؟
چین بازار بی نظیر و دست نخورده ای می باشد , مشتریان چینی برندهای غربی را قابل اعتماد و منحصر بفرد می دانند و این موضوع وظیفه مدیران ارشد شرکتهای بزرگ نوشیدنی و غذای جهان را بسیار سخت می کند , بعکس مشتریان در امریکا و کانادا اعتمادی به این شرکتها نداشته وبیشتر براساس عادت خرید می کنند و به دنبال راهی می گردند که از دستشان خلاص شوند.
خانه قهوه تخصصی ایران- رضا حواله دار