خوشبختانه درصد بسیار
ناچیزی از فروش و خدمات منجر به شکایت و نهایتا مشتری ناراضی می گردد . معمولاً این
شکایات اکثر کوچک و قابل حل هستند . اگر در قهوه فروشی و یا کافه فعالیت می کنید
و به طور میانگین در ماه گذشته هیچ گونه شکایت از خدمات و سرویس ارائه شده نداشتهاید
، حتماً یک جای کار ایراد دارد
.
بیشتر شکایت های رایج
در قهوه فروشی ها به سرو قهوه مربوط می شود
:
دستهای از این
شکایات به اشتباهات نیروی انسانی مربوط و دسته دیگر به سطح توقع مشتری برمیگردد
. از دید من که یک کارآفرین در زمینه قهوه هستم، ارزشمندترین هدیه یک مشتری ،
شکایت و اعتراض به کیفیت محصول و خدمات و سرویس است.
براساس آمار مشتریان
راضی در مورد شما با ۳تا ۵ نفر صحبت خواهند کرد و مشتریان ناراضی حداقل به بیست نفر تجربه بدی
که با شما داشته اند را انتقال خواهند داد.
هفتاد درصد از مشتریانی که
اعتراض کردهاند و مشکلشان حل شده دوباره برمی گردند . نود و شش درصد از مشتریانی که اعتراض کردند و سریعا مشکلشان حل شده دوباره
برمی گردند . پس اگر مایل هستید مشتریان ناراضی را تبدیل به مشتریان ثابت کنید ،
شکایت شان را سریع و پر انرژی حل و فصل نمایید.
طبیعتا هیچ کس مایل نیست با یک مشتری ناراضی روبهرو شود پس بهتر است که به شکایت به دید مثبت نگاه کنید . این جمله را با خود مرور کنید :" این مشتری می خواهد با ما بماند و به این دلیل شکایت می کند که شرایط را بهبود بخشد . او به راحتی میتواند ما را ترک و از رقبا خرید کند. "
فرمول جادویی مواجهه
با مشتریان ناراضی
با تمرین و رعایت
موارد فوق نه تنها میتوانید مشتری شاکی را تبدیل به مشتری ثابت نمایید ، بلکه
بازخوردهای فوقالعادهای در مورد کسب و کارتان دریافت خواهید نمود .
در بهترین شرایط این احتمال وجود دارد که مشتری ناراضی با توجه به رفتار حرفه ای شما در رفع مشکل به سفیر و مبلغ کسب و کار شما بدل شود .
رضا حواله دار